Unilever

Jäätävän hyviä brändejä

Case Unilever: Laajaa yhteistyötä brändiuudistuksesta strategiseen suunnitteluun ja orgaanisiin somesisältöihin.

Lähtötilanne ja haaste

Pitkäaikainen yhteistyömme Unileverin kanssa alkoi jäätelöbaariketju Spice Icen visuaalisen identiteetin uudistamisesta, jonka jalkautimme tilasuunnitteluun sekä myymälä- ja kampanjamateriaaleihin. Luonnollisena jatkumona uudistus tuli jalkauttaa myös Spice Icen muuhun markkinointiviestintään, kuten sosiaalisen median kanaviin. Viime vuosien aikana yhteinen tekeminen on laajentunut Unileverin muihinkin jäätelöbrändeihin ympäri Pohjoismaiden.

Spice Icen haasteena oli löytää samaistuttava tapa viestiä brändin vahvuuksista kansantajuisesti ja pilke silmäkulmassa, mutta samalla erottuvalla ja särmikkäällä tavalla. Spice Ice on Suomen ainut jäätelöketju, jossa asiakas voi itse luoda oman jäätelökokemuksen, ja juuri se oli asia, joka oli tärkeä nostaa entistä vahvemmin esiin. Aikaisempi brändi oli jäänyt jo aavistuksen ajasta jälkeen ja vaati piristystä, jotta uudet asiakkaat löytäisivät Spice Icen ja ottaisivat sen jälleen omakseen.

Ratkaisu

Suunnittelimme Spice Icelle erottuvan ja helposti toistettavan ”Jäätelömaailma. Kupissa.” -konseptin, joka on saanut paljon kiitosta niin Spice Ice -toimipisteiden yrittäjiltä kuin asiakkailtakin.

Juuri asiakkaiden valinnanvapaus ja mahdollisuus vaikuttaa omiin annoksiin on erottava tekijä kilpailijoihin nähden. Siksi konseptin perustana oli, että Spice Icen tehtävä ei ole vain myydä jäätelöannoksia kupissa, vaan luoda kokemuksia ja yllättäviä hetkiä annosten ympärille. Kupin avulla asiakkaat pystyvät luomaan loputtoman määrän makumaailmoja mielensä mukaisesti. Kuppi toimii myös tunnisteena visuaalisessa viestinnässä ja siitä välittyy aito sekä oivaltava tekemisen meininki.

Unilever_1
Unilever_2

Spice Ice

Viestinnän konseptin suunnittelu
Lähdimme liikkeelle perusasioista, eli Spice Icen brändin kulmakivistä. Brändilupaus, “Create your own cup of ice dream”, ja sen ympäröimät ydinteemat toimivat pohjana koko viestinnän ”Jäätelömaailma. Kupissa.” -konseptille sekä ohjasivat sen graafista toteutusta.

Yhdessä asiakkaan kanssa vedetyissä workshopeissa pureuduimme keskeisimpiin kohderyhmiin, brändin merkittävimpiin erottuvuustekijöihin ja vahvuuksiin. Perusteisiin tukeutuvan prosessin myötä oli mahdollista määrittää keskeisimmät ydinviestit, ja viestiä ne äänellä, joka resonoi kohderymässä oikealla tavalla.

Jo aiemmin toteutetun brändiuudistuksen yhteydessä kerryttämämme ymmärrys tarjosi erinomaiset lähtökohdat viestinnän suunnittelulle. Jatkettu yhteistyö avasi myös mahdollisuuden Spice Icen visuaalisuuden kehittämiseen tavalla, joka palvelee liiketoiminnan tavotteita entistäkin paremmin.

Viestintäsuunnitelma ja sisältökalenteri
Konseptin pohjalta loimme Spice Icelle somesuunnitelman ja julkaisukalenterin, johon nojaten lähdimme jalkauttamaan konseptia digitaalisiin kanaviin. Spice Icen brändin ydin ”Jäätelömaailma. Kupissa.” on toiminut viestinnässä mainiosti. Se on luonut vahvan pohjan Spice Icen sisällöille ja kirkastanut brändin sanoman yleisöille värikkäällä ja humoristisella tavalla. Selkeän sisältösuunnitelman ja julkaisukalenterin avulla sisältöjen tekeminen koko vuoden tarpeisiin oli suoraviivaista ja sisältöjen punainen lanka säilyi selkeästi koko tiimin mielessä.

Heartbrands:
Ingman, GB Glace ja Frisko

Konseptointi, viestintäsuunnitelma ja sisältökalenteri
Menestyksekkään yhteistyön myötä tekeminen on laajentunut kattamaan myös muut Unileverin jäätelöbrändien sosiaalisen median kanavat niin Suomessa, Ruotsissa kuin Tanskassakin. Suomessa jäätelöbrändinä toimii Ingman, Ruotsissa Gb Glace ja Tanskassa Frisko. Aikaisemmat sisällöt eivät olleet kovinkaan tunnistettavia. Niinpä sekä visuaalista että verbaalista ilmaisua haluttiin viedä entistä yhtenäisempään suuntaan.

Spice Icen tavoin loimme visuaalisen konseptin pohjalta somesuunnitelman ja julkaisukalenterin, jonka avulla tuotimme sisällöt koko vuoden tarpeisiin. Myös Heartbrandsin kanavien orgaaniset ja maksetut somesisällöt ovat sitouttaneet kohderyhmiään tehokkaasti ja seuraajamäärät ovat kasvaneet. Selkeän sisältösuunnitelman ja julkaisukalenterin avulla sisältöjen tekeminen koko vuoden tarpeisiin oli suoraviivaista ja sisältöjen punainen lanka säilyi selkeästi koko tiimin mielessä.

Materiaalien ja sisältöjen tuotanto
Olemme tuottaneet orgaaniset somemateriaalit alusta loppuun sekä kuvien että tekstisisältöjen osalta. Sisällöt ovat sitouttaneet seuraajia ja orgaanisten somekanavien ilme on yhtenäinen, raikas ja tunnistettava.

Unilever_3

Spice Ice:
viestinnän konseptin jalkauttaminen

Duranilla olemme vastanneet myös materiaalien tuotannosta sekä verbaalisella että visuaalisella tasolla. Tunnistettavat orgaaniset ja maksetut somesisällöt ovat sitouttaneet kohderyhmää tehokkaasti ja seuraajamäärät ovat kasvaneet reippaasti. Spice Icen somekanava on yhtenäinen ja tuo määrätietoisesti uutta brändikonseptiamme ihmisten silmille.

Unilever_6
Unilever_4

Heartbrand:
Some-konseptin jalkauttaminen

Suunnittelimme kaikille brändeille yhtenäisen ja tunnistettavan some-konseptin, joka on näkynyt orgaanisilla somekanavilla niin feed-, reels- kuin story-postauksissakin. Visuaalinen ilme on entistä tuotelähtöisempi, mutta tuo mukaan myös perhettä, ystäviä ja kesäistä tunnelmaa. Sisällöt korostavat läheisten kanssa vietettyjen hetkien tärkeyttä ja pyrkivät aktivoimaan kohderyhmää mahdollisimman paljon.

Unilever_7