Apteekin hyllyillä notkuu häkellyttävä valikoima erilaisia vitamiinituotteita. Kuluttajien mielissä eri brändit ovat usein melko samankaltaisia keskenään. Miten rakentaa haastajabrändille mainontaa, joka erottuu kilpailijoista, jättää ostajaan muistijäljen ja kantaa kassalle asti?
Duran Creativen myyvästi luovan ajattelun avulla kotimainen Ainoa-vitamiinibrändi oivalsi, että toisinaan yksinkertainen on mainonnassa tehokkainta.
Yhteensä 11 erilaista vitamiinia ja lisäravinnetta kattava Ainoa-vitamiiniperhe erottuu kilpailijoistaan lisäaineettomuudella, kotimaisuudella sekä tyylikkäillä mustavalkoisilla pakkauksillaan, jotka tuovat mieleen pohjoiset koivumetsät.
Brändin aiempi mainonta TV:ssä, somessa ja printissä perustui vahvasti tunteisiin ja tunnelmiin. Mainokset olivat laadukkaita ja tyylikkäitä, mutta itse tuote oli niissä melko pienessä roolissa.
Duran Creativen ehdottama ratkaisu oli säätää mainontaa suoraviivaisemmaksi ja yksinkertaisemmaksi. Duran ja Ainoa päättivät korostaa mainonnassa ennen kaikkea tuotteiden mustavalkoista brändi-ilmettä ja luonnollisuutta. Näin syntyi uusi mainonnan konsepti: Maailma ei ole mustavalkoinen, mutta se Ainoa vitamiini on.
Mainonnan konseptissa mustavalkoinen Ainoa-tuoteperhe esiintyy keskellä suomalaista, värien kyllästämää luontoa. Vitamiinipurkkien ympärillä vaihtuvat vuodenajat, ASMR-tyylinen voimakas äänimaailma ja elegantti spiikki rakentavat vaikuttavan kokonaistunnelman.
Koska itse tuote näkyy käytännössä koko TV-mainoksen tai Instagram Storyn ajan, katsoja ei voi vahingossa luulla katsovansa jogurtin tai naistenlehden bränditunnelmointia, vaan nimenomaan Ainoa-vitamiinin ytimekästä sisältöä.
Duran Creative toteutti konseptin mukaisen mainonnan monimediallisena kokonaisuutena, johon suunnittelimme ja toteutimme video-, printti- ja some-materiaaleja. Mainontaa näytettiin TV:ssä, suoratoistossa ja sosiaalisessa mediassa helmikuussa 2022.
Mainonnan konsepti toi esiin Ainoan tuotehyödyt selkeällä tavalla ja rakensi vitamiiniperheen brändiä yleisöjen mielissä.
TV- ja suoratoistokampanja oli käynnissä helmikuussa 2022, kuukauden kahden viimeisen viikon ajan. Alla näkyvä myyntidata kertoo, että Ainoan ulosmyynti kasvoi selkeästi helmi-maaliskuun vaihteessa.
Myynti pysyi aiempaa korkeammalla tasolla myös kesäsesongin aikana, joka on yleisesti perusvitamiineille hiljaisempaa aikaa.
Yksinkertaisuudessaan tehokas mainonnan konsepti on siis onnistunut kasvattamaan Ainoan myyntiä, joka näkyy selvästi apteekkien kassoilla asti korkeampana ulosmyyntinä.
Ainoa jatkoi konseptin mukaista mainontaa myös loppuvuonna 2022 ja jalosti sitä TV-mainosten, some-mainonnan ja printtimainonnan lisäksi myös TV:n sisältöyhteistyöhön.